donderdag 2 oktober 2014

Dag 4

Hallo,

Zoals elke dag moest ik om 6u30 opstaan en de bus naar school nemen. Deze rit duurt altijd een dik uur. In Wojkowice kregen we een hartelijk onthaal door mevouw de burgemeester en een rondleiding in het gemeentehuis.




Dit gebouw bleek in de tijd van de communisten een supermarkt geweest te zijn.  Van het stadhuis zijn we naar de school gewandeld waar we op de speelplaats een demonstratie kregen van een driloefening van de leerlingen die de opleiding brandweer of politie volgen.







Daarna mochten we een tijdje musiceren met een aantal medeleerlingen. Dat was heel gezellig.
Vervolgens stelden we de documentaire voor i.v.m. luchtvervuiling in Belgiƫ waaraan we de voorbije weken hard gewerkt hadden.
'S Middags ben ik thuis gaan eten en kreeg ik een Pools gereht voorgeschoteld: een soort stoofvlees
met spekjes en groenten in.







In de namiddag gingen we naar het stadje Bedzin. We kregen er een rondleiding door de joodse getto's en door de onderaardse gangen van een bunker. Voor de oorlog was meer dan de helft van de bevolking van deze stad joods. Vandaag wonen hier nauwelijks nog Joden. Morgen zullen we met eigen ogen de moordmachine van Auschwitz kunnen zien.
Ten slotte bezochten we het kasteel van de stad waar 2 leerlingen van de school elkaar als echte ridders met zwaarden te lijf gingen. Deze demonstratie leek net echt.
Om 18u waren we vrij en zijn we (jammer genoeg) weer even naar het koopcentrum geweest.
Toen ik thuis kwam zaten de grootouders van mijn Poolse partner thuis en was het nog een zeer leuke avond waarin  ik enkele Poolse kooktradities heb leren kennen. Er werd men zelfs een glaasje vodka aanbeboden!

Groeten,
Jelle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten